SPECYFIKACJA
Typ systemu: Para dynamicznych, ekranowanych głośników szerokopasmowych,
Pasmo przenoszenia: 90 Hz – 17 000 Hz (użyteczny zakres muzyczny),
Impedancja: Nominalnie 8 Ω,
SPL / Czułość: 93 dB przy 1W / 1 m,
Zalecana moc: Od 10 do 200 W,
Przetwornik: 5,25″, kosz z odlewu aluminiowego,
Obudowa: zamknięta / MDF 18 mm / wygłuszona dacronem,
Wejścia: metalowe złącza bananowe pokryte plastikiem, umożliwiające podłączanie kabli z 3 różnymi zakończeniami: przewód bez izolacji o maksymalnej grubości 12 AWG, z końcówkami widełkowymi i z podwójną wtyczką bananową),
Waga: 3,23 kg (1 szt.),
Wymiary: 16,5 x 16,5 x 16,5 cm
OPIS SZCZEGÓŁOWY
Choć Avantone MixCube pierwotnie były inspirowane monitorami 5C Sound Cube sprzed kilku dekad, stały się one standardem w studiach na całym świecie i najlepiej sprzedającymi się głośnikami tego typu w historii.
Cel konstrukcyjny
Budowa szerokopasmowego, wytrzymałego, miniaturowego monitora referencyjnego, który zastąpi starsze, starzejące się, monitory 5C Sound Cube, nadal używane na całym świecie, oferując jednocześnie lepszą, bardziej liniową charakterystykę częstotliwościową.
Firma Avantone spędziła cały rok na studiowaniu wszystkich wersji słynnych małych monitorów 5C Sound Cube. Badania wykazały, że na przestrzeni lat pojawiło się kilka wersji przetworników o bardzo różnych charakterystykach częstotliwościowych. Do testów wybrano najbardziej wyrównaną, liniową, pełnozakresową wersję modelu 5C. Następnie przeanalizowano jej charakterystykę częstotliwościową w komorze bezechowej i przystąpiono do wdrażania ulepszeń konstrukcyjnych. Zdając sobie sprawę, że zadanie to polega na zastąpieniu „branżowego monitora referencyjnego”, zaczęto od odtworzenia jego podstawowych wymiarów, cech i charakteru dźwiękowego.
Ale firma Avantone chciała je jeszcze ulepszyć…
Najpierw zajęto się konstrukcją obudowy… Oryginalne monitory 5C Sound Cube były wykonywane z płyty wiórowej ½” pokrytej papierem samoprzylepnym o fakturze słojów drewna. Zdecydowano się na zastosowanie grubszej, gęstszej płyty MDF ze względu na jej dużą sztywność i nieodłączne cechy niskorezonansowe.
Zaczęto od zamkniętego sześcianu z zaokrąglonymi krawędziami o długości 165 mm. Następnie wybrano eleganckie poliuretanowe wykończenie o wysokim połysku i kremowym kolorze retro. Oryginały posiadały śruby albo, w późniejszych modelach, plastikowe złącza bananowe zamontowane na plastikowej zagłębionej płytce. Zamiast tego zostały wprowadzone wysokiej klasy niklowane, obrabiane maszynowo złącza bananowe z litego metalu (rozstaw podwójnego złącza bananowego) zamontowane na płycie zaciskowej z anodyzowanego na czarno, frezowanego aluminium, wykończonego sitodrukiem.
Następnie na spodzie obudowy została zamontowana neoprenowa podkładka o grubości 7mm, która służy jako antypoślizgowy izolator akustyczny. Dodatkowo w podstawie został umieszczony standardowy gwint 5/8″-27 do montażu na statywie mikrofonowym.
Po drugie, zmianie uległa konstrukcja przetwornika… Oryginały miały głośnik 5-calowy ze zwykłym koszem wytłaczanym z blachy. Firma Avantone stworzyła własny kosz z odlewu aluminiowego o średnicy 5,25″, który przewyższa wydajnością oryginały. Maskownica montażowa jest polerowana w celu nadania jej eleganckiego wyglądu. Papierowa membrana, wybrana ze względu na swój charakter brzmieniowy, została zaprojektowana i jest wykonywana na zamówienie z najlepszej nowozelandzkiej masy celulozowej z dodatkiem włókien miki, co zapewnia jej mniejszą wagę i większą sztywność. Materiał, z którego wykonane jest zawieszenie, produkowany jest w Japonii z zachowaniem dokładnych, jednolitych tolerancji grubości.
Nadbiegunnik i płyta nabiegunnikowa przetwornika wykonane są ze stali niskowęglowej Sumitomo 1008, umożliwiającej uzyskanie najwyższej modelowanej gęstości strumienia w szczelinie. Zastosowano magnesy kasy Y-40 (MIL-SPEC), 43 oz.
Obwód magnetyczny charakteryzuje się dużą mocą i niskimi zniekształceniami.
Choć Avantone MixCube pierwotnie były inspirowane monitorami 5C Sound Cube sprzed kilku dekad, stały się one standardem w studiach na całym świecie i najlepiej sprzedającymi się głośnikami tego typu w historii.
Założenia
W studiach używa się głównie większych monitorów 2-drożnych i 3-drożnych, przeznaczonych do reprezentowania szerokiego zakresu punktów odniesienia przy wyższych poziomach odsłuchu. Jednakże, w tej nowej epoce dźwięku wysokiej rozdzielczości, wciąż istnieje potrzeba usłyszenia, jak Twój miks będzie brzmiał, gdy będzie odtwarzany przez małe systemy z niedoborem basu, takie jak telewizory, radiobudziki, komputery, radia samochodowe, stacje dokujące do iPoda, itp.
Ważne jest, aby oceny miksu opierały się częściowo na odsłuchach monitorów referencyjnych, które nie będą wprowadzać anomalii dźwiękowych spowodowanych zwrotnicami lub przetwornikami pełnozakresowymi niżej jakości. Szczególną uwagę zwraca się zawsze na krytyczne obszary wokalu/gitar/klawiszy w średnim zakresie częstotliwości. To właśnie tutaj posiadanie szerokopasmowego monitora bez zwrotnicy jest naprawdę odkrywcze.
Dziesięć miesięcy badań porównawczych i rozwoju poświęcono na dostosowanie brzmienia monitorów Avantone MixCube. W rezultacie otrzymujemy bardzo gładko brzmiące, pełnozakresowe ulepszenie w stosunku do oryginalnych monitorów 5C Sound Cube. Testy odsłuchowe wykazują, że monitory MixCube mają gładką, bardziej otwartą, przejrzystą górną część pasma z rozszerzonym basem przy jednoczesnym zachowaniu ich podstawowego, oryginalnego charakteru.
Moc i okablowanie
Zalecana moc znamionowa to 50-200 watów mocy tranzystorowej lub 10-100 watów mocy lampowej. Zaleca się stosowanie wysokiej jakości wzmacniacza mocy klasy studyjnej. Do metalowych złącz z tyłu głośnika można podłączyć sam nieizolowany przewód, końcówki widełkowe lub pojedyncze lub podwójne wtyki bananowe. Dla połączeń dłuższych niż 1,8 m najlepiej używać przewodu o grubości 12 -16 AWG.
Ustawianie
Monitory Avantone MixCube można ustawić na statywach lub konsolecie, najlepiej na wysokości uszu i lekko pod kątem w kierunku realizatora. Ponieważ są one ekranowane, można je umieścić w pobliżu monitora kineskopowego lub telewizora, nie powodując żadnych problemów. Opcja mocowania na statywie pozwala również na kreatywne rozmieszczanie monitorów w nietypowych sytuacjach w studiu.